Smaragd

Upphovet
Allt började med att Lennart Sterner som seglat 6:a i många år ville ha en R6:a i plast. Han hittade inget liknande på marknaden och drog i gång ett projekt med att konstruera och bygga en båt åt sig själv. En 5,5:a ritad av Einar Ohksson fick vara utgångspunkten och efter flera års arbete var Smaragden färdig 1973. Stort intresse gav att den sattes i serieproduktion mest som självbyggen och halvfabrikat.

Tillverkningen
Båten har tillverkats på flera ställen, men det är på Rivalbåtar i Södertälje flest båtar tillverkats. Produktionen i Södertälje påbörjades 1975 och båt nr. 44 – 215 tillverkades där. Från och med båt 56, 1979 fanns en standardinredning som såldes till båtarna och från och med båt nr. 88(?), 1981 kom den ”nya” självlänsande sittbrunnen.
År                      Nr.                 Tillverkare
1973 – 1974             1 – 10                    Arvika Båtplast
1976 – 1977             11 – 36                  Peryl AB, Veddige
1977 – 1978             37 – 43                 Svenska Nautic, Bjuv
1978 – 1995            44 – 215                Rivalbåtar, Södertälje

Man kan se av ovanstående att det tillverkades 43 båtar de första fem åren. Eftersom jag har 105, och 112 som finns utannonserad, är byggda 1981 inser man att det under de efterföljande 3 åren tillverkades ett 70-tal båtar. Enligt annonser på Blocket skall nr. 79 – 112 vara byggda 1981 vilket innebär att det byggdes minst 33 båtar bara 1981. Det visar att Rivalbåtars inträde som producent har varit oerhört viktig för Smaragdens spridning och fortlevnad.

Mastlutet
Smaragden ritades ursprungligen med Genua, men seglas entyp med självslående fock. Det innebär att seglens tryckpunkt hamnade för långt fram med resultat att båten blev något fallgirig.
Mikael Olesen, numera(2013) aktiv på UK Syversen, och Anders Nordström erbjöds 1988 att segla SM med Ole Loman. Varken Anders eller Mikael hade seglat Smaragd förut men hade länge pratat om mastlutet på fockbåtar som Smaragd och Safir, som enligt deras syn hade tryckpunkten för långt fram utan genua. Dom bestämde att masten skulle lutas maximalt, bakåt och sydde segel för det, medan Ole preparerade botten så att den blev slät och fin. Seglen hissades för första gången på SM och guldet bärgades. Det nya riggtrimmet gjorde succé och de hade så mycket bättre båtfart än konkurrenterna att det bara var att ”segla runt och vinna”. Efter det är, som bekant, masten rejält  bakåtlutad på ”alla” Smaragder.

Smaragden är en fantastisk seglare som likt en R6 klyver vågorna. Den är slutstyv och är en av de allra bästa kryssbåtarna. Smaragden seglas entyp med självslående fock och har utombordsmotor. Den har fluschdäck och finns i två varianter:

  • den djupa sittbrunnen är som på en klassisk R yacht eller Skärgårdskryssare
  • den nya sittbrunnen som inte är lika djup och har självläns men där man får ordentliga stuvfack under rorsmansbänken och i akterskeppet.

Det finns också ett stort antal Smaragder med inombordare. Den vanligaste är en tvåtakts bensinmorot från Volvo Penta.

Smaragden har blivit en av de största entypsklasserna och SM seglas fortfarande vartannat år på ostkusten och vartannat på västkusten. På ostkusten har fältet de senaste åren varit 20 – 25 båtar och i väst c:a 15.

BÅTFAKTA
L.ö.a.10,15
L.v.l. 7,90
Bredd. 2,23
Djup. 1,70
Depl. 3.300
Köl (bly). 1.980 (60%)
Stor+fock. 38 kvm
SRS (2013). 1,19
SRS utan spinn. 1,14
Masthöjd. 13,5
Konstruktör. Ohlson/Sterner
Tillverkad. 1973 – 1996
Antal tillverkade. 216